Etikett, het onverwachte biermerk

Wat Etikett echt onderscheidt van andere biermerken, is dat het allemaal toevallig is ontstaan. Kevin Celis, de man achter het merk, ontdekte in 2017 het verhaal van de vergeten brouwerij La Vignette toen hij net in een straat in Leuven was gaan wonen die naar deze brouwerij was vernoemd. Zijn nieuwsgierigheid leidde tot een kunstproject, een muurschildering als eerbetoon aan de brouwerij, ondersteund door de stad Leuven. Tijdens het onderzoek naar beeldmateriaal stuitte hij toevallig op het originele witbierrecept van La Vignette uit 1851.

Met de hulp van een bevriende brouwer bracht Kevin dit recept tot leven. Oorspronkelijk zou het bier slechts één keer worden gebrouwen voor de inhuldiging van de muurschildering, maar al snel ontstond er vraag naar meer. Zo werd Kevin onverwacht hobbybrouwer en bracht hij het bier op de markt onder de naam La Vignette. In 2022 kreeg Kevins bier extra aandacht toen TV-kok Jeroen Meus het gebruikte in het populaire programma Dagelijkse Kost, een primeur voor een hobbybier in de show. Dit moment deed Kevin inzien dat zijn bierproject potentie had om verder te groeien.

Toch liep de opschaling niet zonder obstakels. Een andere brouwerij had de merknaam La Vignette achter zijn rug geregistreerd, en ondanks een bod op overname, besloot Kevin door te gaan onder een nieuwe naam: Etikett*, een knipoog naar de verrassingen en toevalligheden die het bierverhaal tot leven hebben gebracht.