De consumptie van witloof loopt al jaren achteruit. Vooral jongere mensen laten de oer Belgische groente links liggen. Om het tij te keren heeft het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) woensdag voor de tweede keer de Week van het Witloof gelanceerd. Met deze campagne wil VLAM de groente en al haar mogelijkheden in de kijker zetten. Terwijl de totale verkoopcijfers teruglopen, lijkt een niche binnen de witloofwereld wel goed te draaien: het arbeidsintensieve grondwitloof maakt een groei door in de korte keten.

In 2022 kochten mensen gemiddeld 2,78 kilogram witloof. In 2020 lag dat cijfer op 2,96 kilogram, en in 2020 kwam het nog net boven de 3 kilo uit. Het verbruik van witloof gaat er dus lichtjes op achteruit. Om de groente onder de aandacht te brengen, lanceert VLAM de Week van het Witloof. Op de website van de VLAM staat een grote variatie aan recepten en bereidingen waarvoor witloof kan dienen. Er is ook uitleg te vinden over het bewaren van witloof.

Filip Fontaine, CEO van VLAM, weet uit ervaring dat de landelijke promoweek positief weegt op verkoopcijfers van het “witte goud”. “Zo’n campagneweek is een heel efficiënte manier om de aandacht van de consument te trekken. Vorig jaar hebben we de eerste keer de Week van het Witloof in het leven geroepen en die week steeg de verkoop van witloof meteen met 35 procent in vergelijking met het jaar voordien.”

Het is overigens niet voor alle witlooftelers miserie. De telers die zich toeleggen op de niche van grondwitloof (in vergelijking met hydrotelers) maken wel goede tijden door. De statistiek van VLAM wijst uit dat het verbruik van grondwitloof vorig jaar met 81 procent steeg ten opzichte van 2021. Grondwitloof wordt op kleine schaal geteeld in Vlaams-Brabant en wordt voor een groot gedeelte in de korte keten verkocht.

Opmars in korte keten
“Witloof is een trekker in de korteketenverkoop. Mensen komen speciaal voor deze groente naar de winkel”, vertelt Rudy Pasgang, voorzitter van vzw Brussels Grondwitloof en zelf grondwitloofteler in Tielt-Winge.

Ook de grondwitlooftelers doen mee aan Week van de Witloof. Een tiental bedrijven met Brabants en Brussels witloof stellen hun bedrijf open voor bezoekers op vaste dagen. Onder deze bedrijven ook dat van Yves Flawinne die vorig jaar gestart is met de teelt van grondwitloof in combinatie met zijn akkerbouwactiviteiten. Het witloof, dat hij in een automaat verkoopt, trekt ook de verkoop van zijn aardappelen op. Wegens succes wil Flawinne volgend jaar het areaal vergroten. Volgens Pasgang zijn er nog meer voorbeelden van startende grondwitlooftelers. Om in de vraag te voorzien organiseert het Praktijkpunt Landbouw Vlaams-Brabant ook dit jaar een opleiding grondwitloofteelt voor beginners die 18 februari start.

De Week van het Witloof loopt nog tot en met dinsdag 7 februari.

Bron: Vilt