Pajottenlander, een pionier in biologische vruchtensappen, is één van de vijf genomineerden voor de BioVLAM-award. Het bedrijf verbreedde zijn assortiment met fruitige biologische frisdranken onder de naam Fruji. Hierdoor sleepte Pajottenlander de nominatie voor de BioVLAM-award in de wacht.

De BioVLAM-award is een jaarlijkse erkenning voor een biologisch bedrijf uit de Vlaamse biosector dat gedreven is door innovatie en duurzaamheid en dat de bioboodschap enthousiast wil uitdragen. Zaakvoerder van Pajottenlander Camille Depuydt (36) is verheugd over de nominatie. “We zijn echt blij met de nominatie voor de BioVLAM, dat kwam onverwachts. We doen niet vaak mee aan prijzen, maar deze vonden we echt bij ons passen. We vinden dat we met Fruji een mooi, innovatief product op de markt hebben gebracht”, aldus Depuydt.

Ontstaan

Pajottenlander ontleent zijn naam aan de streek waar het in 1987 werd opgericht: het groene en glooiende Pajottenland in het hart van België. Het bedrijf produceert al 37 jaar biologische vruchtensappen en is dus een echte biopionier. Peter Vandendaele en Linda Plessers zijn de oprichters en startten met biologische fruitteelt in één boomgaard. Toen was er echter nog maar weinig vraag naar biofruit, waardoor ze hun fruit amper verkocht kregen. De twee ondernemers kwamen op het idee om de overschotten te verwerken tot fruitsap. En dat bleek een goeie beslissing te zijn want het aanbod groeide gestaag tot 35 verschillende fruit- en groentesappen.

Camille Depuydt, voormalig hoofd van Coolblue België, nam het bedrijf in 2021 over. “Ik ben altijd al gepassioneerd met voeding bezig geweest. Bij een voedingsgroothandel ontdekte ik het hogere horeca-segment. Zo kwam ik in aanraking met betere producten, waaronder ook bio. Ik wilde graag een voedingsbedrijf overnemen, en toen kwam Pajottenlander op mijn pad. En dat was perfect: het bood een kwalitatief product én was 100 procent biologisch, twee vliegen in één klap”, aldus Depuydt.

Fris en fruitig

Het merk Pajottenlander had al enige bekendheid maar de nieuwe zaakvoerder zorgde voor een frisse wind doorheen het bedrijf.  “We zagen dat de vraag naar gezonde limonades enorm steeg en onze klanten lieten ons weten dat ze op zoek waren naar een bruisende biodrank. Twee jaar geleden hebben we dan het label Fruji in het leven geroepen. Dat zijn bruisende frisdranken op basis van biovruchtensap”, vertelt de onderneemster.

“Het motto van Fruji is ‘one sip closer to nature’. Het is bruisende biolimonade op basis van 100 procent biologisch fruitsap. Niet op basis van concentraat en zonder kleur- en smaakstoffen, bewaarmiddelen of geraffineerde suiker”, klinkt het. Fruji vind je in verschillende smaken zoals citroen, vlierbloesem, rabarber en gember.

Duurzaam

Naast innovatie en passie voor bio is zorg voor verdere verduurzaming de derde kernwaarde van de BioVLAM. Op welke manier blijft Pajottenlander evolueren inzake duurzaamheid? “We ondersteunen duurzaamheid op veel vlakken. Duurzaamheid voor ons bestaat uit al het goede uit de natuur halen. Waarom smaken of kleuren namaken als we het zo uit de natuur kunnen halen? De glazen flessen zijn een investering voor ons, die komen grotendeels terug voor recyclage. Als we de flessen wassen, gebeurt dat in een soort gesloten vaatwassysteem, en het water wordt continu herbruikt”, aldus Depuydt. “Duurzaamheid zit ook in de productie: de sappen worden gepasteuriseerd en de damp die daarbij vrijkomt wordt opgevangen en omgezet in energie. Tot slot werken we zo lokaal mogelijk en gaan we een langdurige samenwerking aan met onze partners – ook dat is duurzaam!”

Toekomstplannen?

Wat heeft de toekomst in petto voor Pajottenlander? Camille Depuydt is ambitieus maar voorzichtig: “Ons eerste doel is om onze producten zo toegankelijk mogelijk te maken. We willen met Fruji proberen om consumenten te bereiken die normaal niet voor bio zouden kiezen”, vertelt de onderneemster. In de toekomst gaat ze zich ook meer richten op de horeca. “Daarnaast zijn we bezig om mocktails op de markt te brengen, alcoholvrije cocktails die biovruchtensap als basis hebben, met een destillaat van aromatische kruiden als extra dimensie.”

In september selecteert een vakjury van de vijf genomineerden één laureaat, die een jaar lang bio-ambassadeur van VLAM wordt. De winnaar krijgt bovendien een trofee en een videoreportage op allesoverbio.be. De BioVLAM-award is een initiatief van de biosector en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Bron : Vlam

Beeld : Vlam