Een paar honderd meter, verder zochten Christophe Vanhaesendonck (43) en Anne Van Elsuwege (43) het niet om hun streekproductenwinkel ‘t Geel Genot in Ternat te verhuizen. Wel met een gegronde reden want in tegenstelling tot die kleine afstand is het verschil in assortiment groot.

‘t Geel Genot is al sinds 2017 een gevestigde waarde in het centrum van Ternat. De zaak van Anne Van Elsuwege en haar man Christophe Vanhaesendonck aan de Gemeentehuisstraat werd zo populair dat het ondernemerskoppel op zoek ging naar een ruimere locatie. Die plek vonden ze uiteindelijk amper 200 meter verderop, pal aan het Marktplein.

“De afstand is dan wel klein, maar het verschil in assortiment is plots groot”, vat Christophe Vanhaesendonck de verhuis mooi samen. “De krappe winkel van 30 m² is vervangen door een ruim en modern pand met een verkoopoppervlakte van maar liefst 220 m². Een vergroting die maakt dat we ons assortiment aanzienlijk kunnen uitbreiden naar zo’n 900 streekproducten.”

Volgens Christophe is het concept van ‘t Geel Genot gebaseerd op drie belangrijke peilers. “De producten die we verkopen moeten niet alleen lekker zijn, maar ook mooi ogen. Is het niet om als cadeautje te geven, dan wel om onszelf te verwennen”, zegt hij. “Voorts moeten ze vooral ook betaalbaar blijven. Er is voor elk wat wils.”

Ereplekken in de nieuwe winkel zijn er niet toevallig voor enkele de Crazy Alpaca gins, en een uitgebreid assortiment aan limoncello en absoluut niet te vergeten advocaat. Het gaat namelijk om producten die Christophe en Anne in hun eigen atelier maken. Advocaat is zelfs de basis waarmee ‘t Geel Genot, vandaar ook de naam, ooit is opgestart.

Grootmoeder

“Toen we jaren geleden een extra stuk grond achter ons huis konden kopen, besloten we extra kippen te houden omdat Anne die diertjes bijzonder graag ziet”, vertelt Christophe. “Met als gevolg dat we van vier bio-eitjes per dag plots naar veertig gingen.”

“Nadat we uitgedeeld waren aan onze buren, vrienden en familieleden kwam Anne op het idee om traditionele advocaat te maken op basis van een recept van haar grootmoeder. Met dertig potjes trokken we naar een lokale markt, en de respons die we daarop kregen was zo goed dat we er mee door gingen. De ene markt volgde de andere op, met het gekende resultaat.”

Bron tekst en foto: Made in Vlaams-Brabant