Steeds meer korteketenboeren vragen om meer samenwerking. Het Steunpunt Korte Keten heeft daarom een handboek en een begeleidingstraject uitgewerkt, wat op termijn zowel de boer als de klant ten goede moet komen. Een samenwerkingsverband tussen korteketenboeren zorgt volgens het Steunpunt voor meer klanten en een hogere omzet. “In onze hoevewinkel breiden we ons eigen assortiment appelen en peren nu uit met aardbeien en asperges van andere lokale boeren, dat zijn echte publiekstrekkers”, vertelt Jef Helsen, fruitteler uit het Kempische Geel.

De korte keten wint in Vlaanderen al enige tijd aan populariteit.  “Consumenten kunnen boeren het best steunen door lokaal voedsel te kopen”, zegt Ann Detelder van het Steunpunt Korte Keten. “Maar de consument verlangt comfort. Om de winkelervaring te verhogen, hebben boeren besloten om meer samen te werken en hun aanbod te bundelen.” Een samenwerkingsverband tussen korteketenboeren waarbij producten worden uitgewisseld zorgt voor een breder assortiment in de hoevewinkel. Hierdoor heeft de consument een ruime keuze in producten van de boerderij zelf, maar ook in producten van andere lokale boeren uit de directe omgeving. “Het Steunpunt Korte Keten wil het aantal samenwerkingen tussen korteketenboeren opkrikken, dat zal een hefboom zijn om de korteketensector op te schalen en te professionaliseren”, vertelt Detelder.  

Vorig jaar verkocht al 37 procent van de boeren ook producten van een collega. Maar dat cijfer wil het Steunpunt dus omhoog. “Als boeren meer samenwerken, kunnen ze hun klanten een groter en gevarieerder assortiment aanbieden”, aldus Detelder. “Die verliest minder tijd, moet minder kilometers afleggen en maakt makkelijker kennis met een ruimer aanbod aan vers voedsel uit de regio.”

Publiekstrekker

Jef Helsen heeft een kleinschalig fruitteeltbedrijf in Geel. Hij verkoopt zijn appelen, peren en pruimen via de lokale markt of via de hoevewinkel. “Naast onze eigen producten vullen we ons assortiment aan met producten van lokale boeren uit de streek”, vertelt de fruitteler. “De aardbeien en de asperges die we nu in het voorjaar in onze hoevewinkel verkopen zijn echte publiekstrekkers. Klanten die voor de asperges of aardbeien naar onze hoevewinkel komen, kopen vaak ook onze appelen en peren waardoor mijn verkoop ook stijgt. Elk jaar krijgen we nieuwe klanten die hier anders nooit zouden terechtkomen.”

Boeren kunnen bovendien kosten besparen door bijvoorbeeld voor marketing en communicatie de lasten met elkaar te delen. Samenwerking verbetert in theorie hun zichtbaarheid, het productieproces en de rendabiliteit. Daarvoor moet de logistiek echter goed zitten. “We gaan samenwerkingsverbanden stimuleren en gaan ondernemingen vooral helpen om een zo efficiënt mogelijke logistiek uit te bouwen”, besluit Detelder.

Aan de hand van het handboek ‘Samenwerken in de Korte Keten’ kunnen boeren zelf aan de slag, of ze kunnen besluiten om in een begeleidingstraject te stappen. In de proefprojecten die het Steunpunt opzet, maken adviseurs van bij de start een nulmeting en na een jaar samenwerking volgt een grondige evaluatie.

Bron: Vilt.be