Een maand lang niet naar de supermarkt gaan maar in plaats daarvan eten kopen bij lokale handelaars en producenten. Dat is het uitgangspunt van ‘Februari Zonder Supermarkt’. De korteketenorganisaties Boeren & Buren, Voedselteams, Linked.Farm, Wervel en BioForum bundelen in februari de krachten om te wijzen op een gezond, eerlijk en duurzaam voedselsysteem met meer ambitie voor de korte keten.

De bewustwordingscampagne heeft als doel om consumenten de weg te laten vinden naar een korteketeninitiatief in de buurt. “De supermarkt biedt het grote voordeel dat we veel producten op één plek vinden, maar helaas verliezen mensen zo de voeling met hun eten. Door wat vaker te kopen via de korte keten steun je rechtstreeks de lokale producenten en eet je op maat van de seizoenen”, stelt Wannes De Jonghe van Boeren & Buren.

Wervel, een organisatie die streeft naar een eerlijk voedselsysteem, wijst erop dat mensen vaak niet beseffen hoeveel initiatieven er vlak bij hun deur te vinden zijn, die ook nog eens betaalbaar zijn. “Want wie denkt hierdoor dieper in de buidel te moeten tasten in februari, heeft het mis. Volgens Testaankoop stegen de prijzen in de supermarkten in december tot 20 procent, deze stijging is lager bij korteketeninitiatieven omdat er onder andere veel minder afhankelijkheid is van buitenlandse export”, klinkt het bij Wervel. “De consument kan ervan uitgaan dat de boer ook een veel groter deel van de koek krijgt. Want in de korte keten bepaalt de boer zelf de prijs en gaat er minder geld naar de tussenschakels.”

Naast verse producten op het ritme van de seizoenen en een eerlijke verloning voor de boer, heeft de campagne nog vele extra voordelen volgens Wervel. “Het is een kans om de boer en zijn producten beter te leren kennen. Veel boeren hebben niet liever dan dat je eens komt kijken op de boerderij, om in alle transparantie over het boerenleven te praten. Bovendien beperk je het aantal kilometers dat je voeding moet afleggen en minder transport vergt minder energie voor bewaring en verpakking van producten. Op deze manier kan de consument ook zijn ecologische voetafdruk verminderen.”

Campagne
Een maand niet in de wachtrij staan en terwijl lokale producenten steunen, genieten van duurzaam en vers voedsel? Ontdek alle initiatieven op rechtvanbijdeboer.be. Deze website bundelt de verschillende verkooppunten van Boeren & Buren tot Voedselteams, maar ook hoevewinkels, CSA-boerderijen en samenwinkels vind je op deze website.

Bron tekst en foto: Vilt