“De actie ‘Februari Zonder Supermarkt’ treft niet alleen onze leden, maar ook de boeren en lokale telers die graag hun producten in de nabije buurtsuper etaleren en verkopen”, vertelt Luc Ardies van Buurtsuper. Ardies reageert hierbij op de actie van enkele korteketenorganisaties die consumenten aanspoort om in februari eten te kopen bij lokale handelaars en producenten in de plaats van supermarkten.

‘Februari Zonder Supermarkt’ heeft als doel om consumenten de weg te laten vinden naar een korteketeninitiatief in de buurt. Bij de lancering van de actie deed Wannes De Jonghe van Boeren & Buren het onderliggende idee uit de doeken: “de supermarkt biedt het grote voordeel dat we veel producten op één plek vinden, maar helaas verliezen mensen zo de voeling met hun eten. Door wat vaker te kopen via de korte keten steun je rechtstreeks de lokale producenten en eet je op maat van de seizoenen.”

Luc Ardies van Buurtsuper, de UNIZO-organisatie van supermarkten en speciaalzaken, is er nochtans van overtuigd dat de link tussen de boer en de (buurt)supemarkt, het korteketenprincipe echt kan laten doorbreken. “Te vaak merken we dat niet alle betrokken partijen het korteketeninitiatief met de nodige nuances benaderen”, vertelt Ardies. “Onze leden zijn familiale bedrijven waarvan zaakvoerders en medewerkers doorgaans uit dezelfde gemeente komen dan de boeren en lokale telers. Deze winkel promoten met heel veel enthousiasme de producten van de lokale landbouwer.”

“Het is niet omdat deze buurtsupermarkten aangesloten zijn bij franchiseformules zoals AH Delhaize, Carrefour, Alvo of Spar, dat ze geen belangrijke meerwaarde kunnen bieden in het korteketenverhaal”, vertelt Ardies. “Voor de lokale boer geeft dit het voordeel dat hij zijn producten kan brengen daar waar de meeste consumenten zijn. En consumenten krijgen op hun beurt de kans om tijdens het winkelen, kennis te maken met de lokale producten. De boeren onderhandelen rechtstreeks met onze leden zodat ze voor hun producten een eerlijke vergoeding kunnen verkrijgen. De relatie tussen de lokale landbouwer en buurtsuper biedt heel wat kansen voor beiden om zaken op een rendabele en leefbare te laten groeien.”

Bron: Vilt