Belgische consument koopt bewust Belgische voeding en dranken
Hoe kijkt de Belg naar Belgische voeding en dranken? Dat onderzocht iVOX bij 1.000 Belgen op vraag van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsbedrijven.
De leuze ‘lekker lokaal’ leeft bij de Belgische consument. Maar liefst 72% geeft aan bewust Belgische voeding en dranken te kopen om de lokale economie te steunen. Kers op de taart? De producten worden gewaardeerd vanwege hun heerlijke smaak, hoge kwaliteit en duurzaamheid. En dat is goed nieuws, want Belgische producten kopen draagt bij aan een duurzaam voedingssysteem, en daar is 84% van de Belgen het mee eens.
‘Un coup de cœur’ voor de Belgische driekleur
De Belgische consument wil zijn steentje bijdragen aan de lokale economie door Belgische voedingsproducten in haar winkelmandje te leggen. De klassieke paradepaardjes vinden we hier uiteraard terug: bier en chocolade scoren hoog. Maar de echte medailles gaan naar de Belgische groenten & fruit, vlees(waren) en brood & gebak. De consument beschouwt deze als ‘lokaal geteelde of geproduceerde’ producten. Ook onze bieren en zuivel vervoegen het rijtje, gevolgd door een resem andere producten uit ons rijkelijk gevulde gamma.
Belgisch vakmanschap
Toch kan de consument zeker nog zijn blik verruimen als het gaat om Belgische voeding en dranken, want Belgische producten hoeven niet per se te bestaan uit grondstoffen die op Belgische bodem geteeld zijn.
‘Belgisch’ slaat niet alleen op producten die hier met lokale grondstoffen worden bereid, maar ruimer op producten die in België worden gemaakt, zelfs als dat met uitheemse grondstoffen gebeurt. Denk maar aan onze heerlijke Belgische chocolade: niet de ingrediënten, maar de typisch Belgische knowhow maakt het verschil. De meerwaarde schuilt in de Belgische expertise die nodig is om hoogwaardige producten te maken.
Het feit dat sommige ingrediënten worden geïmporteerd, doet op zich geen afbreuk aan het duurzame karakter van onze voedingsproductie. Voor het klimaat is het namelijk beter dat we voedsel enkel daar verbouwen waar dat het efficiëntst kan. Door gewassen te telen waar de bodem en het klimaat er van nature geschikt voor zijn, en waar we zo zuinig mogelijk kunnen omgaan met natuurlijke hulpbronnen. Transport telt slechts voor 6% mee in de totale CO2-uitstoot van voedingsproductie, en dat wordt vaak vergeten.
Ons vakmanschap wordt gewaardeerd: 61,5% vindt Belgische producten van hogere kwaliteit en 56% vindt dat ze een betere smaak hebben. Naast de wens om de lokale economie te steunen, kiest de consument ook voor Belgische voeding en dranken omwille van hun kwaliteit, de voorkeur voor lokale producten, milieuoverwegingen en de strengere normen rond voedselveiligheid.
Prijs primeert
Toch blijkt in de praktijk vooral de prijs de doorslag te geven. Die bepaalt vaak welk product al dan niet in het winkelmandje terechtkomt. Kortingen helpen mee de consument te verleiden. Dat bevestigt ook onze eerdere consumentenbevraging (2020), die reeds aantoonde dat de consument gezondheid, duurzaamheid en de herkomst van een voedingsproduct belangrijk vindt, maar nog te vaak gewoon kiest op basis van de prijs. De andere aspecten komen dan op de tweede plaats. Onze Belgische kwaliteit, knowhow en duurzaamheid hebben echter een prijs. Hoog tijd om onze Belgische voeding en dranken opnieuw naar waarde te schatten!
Bron: Fevia.be / iVOX “Onderzoek Belgische producten 2024” bij 1.000 Belgen, mei 2024