Het fruitbedrijf situeert zich in het landelijke Kortenaken, één van de grootste perengemeentes van België.

Ervaring kan je niet kopen, advies van de vorige generaties is goud waard. Dat weet Bert Morren (44), de huidige en daarmee derde  generatie  ‘Fruitbedrijf Morren’ maar al te goed. Ruim 40 jaar geleden ontstond dit familiebedrijf, 20 jaar is hij nu al zaakvoerder. Samen met zijn echtgenote Joke Joorter en hun drie kinderen woont hij op het bedrijf. Een familiebedrijf is een verbintenis voor het leven! Samen vechten tegen de kracht van de natuur, droogte, hagel, storm, vorst, wateroverlast; maar ook samen blij zijn met een geslaagde oogst, het einde van de pluk, een goede prijs per kilo. Zoals tientallen jaar geleden, toen hun eigen familie-appel, de Morren’s Jonagored, werd ‘ontdekt’.

Waarom Jonago-red’? Bert: ‘Mijn nonkel Jos zag op een dag aan één tak van één appelboom appelen hangen die veel roder waren dan de andere appelen. Jona’gold’ werd dus ‘Jona’gored’ en is vandaag de dag een veel gevraagde appel. Na de Jonagored kwam ook nog de zomerappel Sissired’.

Corona en lockdown waren woorden zonder betekenis, handelsembargo kennen ze in de fruitteelt al langer. ‘Niet bij de pakken blijven zitten’ of in ‘fruitteelt- taal vertaald: ‘niet met je fruit blijven zitten’ liet Bert Morren nog andere wegen bewandelen: ‘takeaway voor seizoenfruit’, eigen siroop en appelsap, én de Morren Apple Gin, dit alles kadert in hun vernieuwde aanpak. Bert: ’uiteraard blijft onze traditionele afzetmarkt voor onze appelen en peren nog heel belangrijk voor ons, maar de rechtstreekse ‘producten-klant’ bedrijfstak past volledig bij onze bedrijfsfilosofie.’