Zaakvoerders Lutgarde Devroede en Marc Depelseneer ontvangen het label voor hun ambachtelijk hoeveijs. Lut en Marc staan sinds 1992 aan het roer van ‘De Calogne’, dat al drie generaties lang akkerbouw en veeteelt combineert. Wanneer in 2016 de melkcrisis toeslaat, besluiten ze hun zuivere hoevemelk in te zetten voor ambachtelijk ijs. Ondertussen draaien ze al 10 jaar een bloeiende ijszaak. Lut: “We zijn fier op ons kwalitatief product. Klantvriendelijkheid primeert in onze zaak, ook de jobstudenten dragen deze waarden uit. We werken elke dag hard om dit te kunnen blijven doen.”

Lut en Marc zijn onzeker over de authenticiteit van hun ijs in de toekomst. De plannen van Vlaams minister Demir en het stikstofbeleid baren hun zorgen. Lut: “Hoe minder koeien we mogen houden, hoe minder melk en hoe minder ijs.” Daarom denken ze aan uitbreiden. Kinderen in het Pajottenland kennen niet veel horeca die ook de mogelijkheid aanbiedt om te ravotten. Lut en Marc willen hun speelhoek uitbreiden en educatief inrichten. Lut: “Volhouden, positief blijven en relativeren.”

Criteria waaraan makers moeten voldoen om het HIB-label in ontvangst te mogen nemen, zijn o.a.:

  • De ambachtsman is zelfstandige in hoofdberoep in België.
  • De ambachtsman heeft maximum 25 voltijdse (VTE) werknemers in dienst.
  • Het maakproces gebeurt voor minstens 50% met de hand.
  • De ambachtsman beheerst zelf het volledige maakproces (van A tot Z).
  • Produceert bewust in België.
  • Een substantieel deel (30%) van het assortiment is handgemaakt.
  • De ambachtsman creëert een product met een gebruiksfunctie.
  • De ambachtsman creëert een uniek product met zijn ‘handtekening’.
  • Het maakproces betreft productie, restauratie of transformatie en dus geen pure assemblage.
  • De ambachtsman werkt op kleine schaal en streeft naar kwaliteit.
  • De ambachtsman heeft zijn kennis en vaardigheden aangeleerd door opleiding en ervaring.
  • Het gaat om maatwerk, geen massaproductie.
  • De ambachtsman gaat gepassioneerd en met kennis van zaken aan de slag.
  • De ambachtsman is zich goed bewust van zijn materiaalkeuze/grondstoffen.
  • Sommige sectoren komen niet in aanmerking voor het label, nl. horeca/traiteurs, bloemisten, landbouw, assembleurs, kunstenaars en fotografen.

Bron: Persinfo